Sunday, December 24, 2006

East Coast Australia Part II

20-23.11 Fraser Island

Karttaa Fraser Islandista

Aamulla häröiltiin ympäri kaupunkia etsimässä evästä ja retkikeitintä ympäri kaupunkia, niin että myöhästyttiin muutama minuutti lautalta, mutta onneksi seuraava lähti parin tunnin kuluttu niin ehdittiin sopivasti käydä syömässä ja säätämässä sähköpostit sun muut kuntoon.

Satamasta kulkee ehkä joku 300metriä asfalttitietä, jonka jälkeen alkaakin varsinainen luonnonpuisto ja kunnon 4WD tiet, joille ei ole mitään asiaa perusautolla. Meillä oli hieman kiire sillä oli jo myöhäinen iltapäivä ja Jaehyunin piti ehtiä näkemään kaikki tärkeät nähtävyydet saarella.

Ensimmäisenä kohteena oli kovasti hypetetty Lake McKenzie, mikä tarjosikin upean maiseman
ja lämmintä, kristallinkirkasta vettä. Käytiin nopeasti uimassa ja sitten nopeasti eteenpäin saaren itärannalle ettei tarvisi pimeässä ajaa.

Lake McKenziellä

Aurinko laskee

Leiri pantiin pystyyn rannalle turvallisen matkan päähän ettei nousuvesi pääsisi yllättämään. Siellä sitten kokkailtiin kaasukeittimellä taskulampun valossa illallinen.

Seuraavana aamuna heräsin Jaehyunin kanssa jo joskus 4.40 katsomaan merestä nousevaa aurinkoa. Hieman myöhemmin potkittiin Juha ja Ernesto ylös, vedettiin aamupalat ja lähdettiin ajamaan rantaa pitkin kohti pohjoista. Ranta ei olekkaan ihan mikä tahansa ranta vaan nimensä mukaisesti 77 mailia pitkä hiekkaranta joka ulottuu lähes saaren päästä päähän.

Sandy Highway

Nousuvesi oli tosin sen verran korkealla, että tilanne alkoi hieman kuumottamaan ja päätettiinkin siirtyä sisämaareitille. Löydettiin Lake Garawongera, jossa virkistävä aamu-uinti ennenkuin jatkettiin matkaa.

Laskuvetta odotellessa käytiin hiekkadyyneillä, mitkä muistuttivat mikro-kokoista Saharaa.
Olokin oli kuin Saharassa auringon porottaessa lähes pilvettömältä taivaalta.

Hiekkadyyneillä

Vesi loppui

Lopulta vesi oli laskennut tarpeeksi ja rannalla oleva märkä hiekka muodosti valtatien eteenpäin.
Matkalla pysähdyttiin tsekkaamaan rannalla makaava Maheno-laivan hylky, josta jatkettiin matkaa päätepisteelle Indian Headille, mikä on niemenkärki, josta avautuu upeat näkymät.

Maheno-hylky I

Maheno-hylky II


Kiivetään Indian Headille

Reunalta

Sitten pitikin lähteä heittämään JaeHyunia takaisin lautalle, mutta ehdittiin vielä pysähtyä Lake Wabbylla uimassa. Järvi oli siitä erikoinen, että se sijaitsee valtavan hiekkadyynin vieressä joka hitaasti pienentää järveä koko ajan. Oli oikein hauskaa juosta dyyniä alas ja hypätä veteen vaikka jotkin kyltit väittivät, että siinä voi mukamas jotain sattua.

Lake Wabby

Lauttaa odotellessa syötiin vielä yhdessä illallinen ja sanottiin jäähyväiset korealaiselle ystävällemme. Yö päätettiin viettää Central Stationilla, jonne jouduttiin ajamaan kyllä pimeällä, mikä ei loppupeleissä niin paha juttu ollut kuin oltiin oletettu.

Pimeässä ajoa

Matkalla törmättiin kahteen sankariin, jotka olivat olleet Lake McKenziellä vetämässä päiväkännejä ja keksineet kävellä takaisin. Sankarit olivat uikkareissa ilman taskulamppuja
sompailemassa eteenpäin, joten päätettiin heittää heidät lautalle.

Toinen aamu alkoi oikein iloisesti kun meikki peruutti auton puuhun. Todella idiootti juttu, mutta sen siitä saa kun leikkii isolla autolla. Onneksi tuli vaan klommoja, joten voitiin jatkaa matkaa autolla. Tarkastettiin pari järveä lisää ja lopulta päätettiin ajaa saaren etelä-osaan tietä pitkin, mikä kartan mukaan ei ollut usein huollettu tie.

Tavattiin vähän muita turisteja

Lounaalla

Taas rantanäkymää

Tämä sitten tarkoittikin sitä, että saatiin kolmeen kertaan raivata kaatuneita puita tieltä pois, mutta lopulta saavuttiin perille rauhaisaan rantaa, jossa ei sitten ollutkaan ketään muita. Päätimme kuitenkin jatkaa matkaa toiselle rannalle, jossa oli riehunnut joku ihme myrsky
ja kovasti kyltit sanoivat että pitää varoa kaatuvia puita. No laitettiin teltta juuri kylttien ulkopuolelle niin homma oli kunnossa.

Esteitä matkalla I

Esteitä matkalla II

Illalla saatiin ihastella upeaa tähtitaivasta ja tuli myös nähtyä muutama hieno tähdenlento,
joista pari kesti lähes kaksi sekuntia.

Aurinko laskee leiripaikalla

Seuraavana päivänä päätettiin ajaa ohi Indian Headin vielä pohjoisemmaksi. Meidän piti ylittää
kohta jossa oli paljon pehmeää hiekkaa ja jäätiinkin siihen sitten hienosti jumiin. Onneksi toinen maasturi pysähtyi meitä auttamaan, lähinnä varmaan sen takia että blokattiin tie.

Jumissa

Selvisi että ei oltu laskettu tarpeeksi rengaspaineita, mikä oli syynä kiinnijäämiseen. No onneksi
miehellä oli painemittari mukana niin saatiin paineet kohdilleen ja auto irti. Tämän jälkeen huomattiinkin että meitä auttanut auto oli jumissa. Auttamaan pyydettiin pari muuta autoa,
jotka nekin jäivät jumiin ja siinä menikin sitten parisen tuntia iloisesti kaivaessa.

Lopulta päästiin kaikki kuitenkin irti ja matka jatkui. Käytiin pikaisesti katsomassa Champagne poolsit ja yksi erittäinen rauhallinen järvi pohjoisessa ja pistettiin teltta taas yöksi pystyyn rannalle.

Champagne Pools

0 Comments:

Post a Comment

<< Home